Saturday, March 31, 2007

Ljud & rörlig bild - V. 04

Fjärde veckan nu. Vi har jobbat på över förväntan. Trots ångest och en rejäl försening så vill jag säga att vi kommit ikapp riktigt bra! Vi har åstadkommit en riktigt bra film som jag och gruppen är nöjda med. VI filmade i måndags och tisdags och redigerade onsdag och torsdag och har bara en del finslipning som återstår.

Det viktigaste jag lärt mig under den här veckan är att det man lär sig teoretiskt om film och filmandets process är en helt annan femma när man är ute i praktiken. Vi har frusit, vi har jobbat, vi har slitigt och vi har lyckats! Tack för en härlig vecka!

Reflektera kring utdraget från Andrzej Wajdas bok och sätt det i relation till det egna Projektarbetet

”The hardest part is the idea itself” (s.4) Jag skrattar lite tyst för mig själv när jag läser denna title och tanker på vårt projekt. Jag var inte alls delaktig i denna process under vårt arbete. Mina gruppmedlemmar var fastbeslutade om vad vår film skulle handla om. Kanske var det lathet, eller en vilja till demokrati som gjorde att jag inte ifrågasatte idén. Jag vill också tillägga att jag inte tyckt illa om den utan tvärtom kände att de var ett relevant ämne.

Jag har precis som Andrzej i texten tänkt på vår story om och om igen och försöket att se alla detaljer från alla möjliga aspekter. Hur många gånger jag än ser vår film ser jag den alltid på ett speciellt sett. En annan lärdom är också att alla ser filmen på olika sett och associerar på sitt eget vis.

Man kan ju spegla syftet med filmen också. Detta tar Andrzej upp i sin text. Han tar upp ett exempel med två älskare i öppningsscen. Publiken vet att de kommer vara tillsammans till filmens slut, om inte något allvarligt händer mellan dem. Men i detta fall är detta ”någonting” filmens egentliga tema. (s.13) vår film börjar med att ta upp ett allvarligt ämne, diskriminering mot invandrare. Men senare vänder den och blir mer av en tips & trix-film för invandrare om hur de kan komma runt problemet. Sen om detta är bra eller dåligt, upp till publiken!

Sätt Kristin Olssons reflektioner i relation till dina egna/gruppens erfarenheter av att skriva och tala in en speakertext

”Det är viktigt att fråga sig var speaker texten skall handla om”(s.71). Att försöka lyfta fram de vi ville säga med en kort speakertext som är informativ och väcker intresse var väldigt svårt. Såhär i efterhand skulle vi nog försökt fokusera mer på vår tes och lägga upp argument för den. Kristin säger också i sin text väldigt logiska, men bra saker, som tillexempel att man ska låta någon annan lyssna på ens text innan man spelar in, experimentera med sammanhang och personlighet, Det har jag när jag stod i min garderob, förkyld och med ett späckat schema inte kunnat uppfylla. Jag är däremot stolt över att jag rensade vår text så mycket som jag gjorde, och egentligen skrev om hela manuset precis innan jag ställde mig och spelade in så att de skulle bli enklare.

[spiller vatten på kompendiet och hinner i sista stund rädda det från fördärvet]

Kristin har väldigt bra tips om hur man skriver och talat in en speakertext.

Några tips om skrivandet:

- Skriva korta rader med stora bokstäver. De gjorde jag(stolt)

- Lämna luft mellan raderna. Det gjorde jag också

- Skriva ”paus” vid paus. Gjorde jag däremot inte utan hade små papper och mellan pappren hade jag paus.

- Skriva hur texten ska läsas eller rita smilisar. Kändes löjligt

- Lära sig manuset utantill. Efter alla gånger jag läst så blev de så till slut.

- Släppa pappret med blicken. Hade jag däremot svårt för

Några tips om kroppen:

- Stå upp. Efter att ha suttit två gånger, stod jag upp en tredje.

- Inte hålla i micken och låta händerna hänga fritt. Svårt utan stativ.

- Knäppa upp byxorna. Denna tyckte jag va kul men no way att jag skulle göra!

- Fokusera på ämnet. Hade jag svårt med av all koncentration på micken, datorn och texten.

Några tips om rösten:

- Andas naturligt. Mycket svårt vill jag påstå. Lätt att bli spänd.

- Drick vatten. Efter som jag sjunger så är detta en självklarhet.

- Hitta din egen stil. Efter kanske 50 ggr, men efter en är detta svårt.

- Variera rösten. Vet inte om jag lyckades med det. Men jag försökte iaf.

- Var inte förkyld. Nää de va inte ett tips som hon gav! Men hade de varit hade jag misslyckats.

- Var stolt över din röst! I am! =D


1 Comments:

At 5:08 AM, Blogger Unknown said...

Mycket bra reflektioner - ambitiöst och välskrivet!

 

Post a Comment

<< Home