Saturday, March 10, 2007

Ljud & rörlig bild - V. 02

Det här blir bara bättre och bättre. Maria Ahlman har härmed ett öppet intresse för film och allt vad det innebär. Veckans ljussättning var jätte spännande. Jag hade svårt att tygla mig, helst ville jag slänga mig över utrustningen och leka ljustekniker, kolla ljudet och göra inställningarna på kameran. Intervjun med Hannes var väldigt lyckad. Jag är nöjd med min och mina gruppmedlemmars insats! Vi har ett bra team och nu ser vi fram emot projektet som startar i dagarna. Ska bli såå spännande!

På frågan om jag lärt mig något så måste jag säga ja. Orkar inte rabbla upp allt såhär i efterhand, men intervju teknik i hur man talar med en person som man intervjuar, är förberädd sitter och sittar bra m.m. Hur man ljussätter en person med tre punkts belysning och ställer in exponeringen på en kamera. Över till veckans frågor.

Förklara och reflektera kring tre av riktlinjerna kring bildkomposition från
A Digital
Filmmaking Handbook

Komposition är något som jag själv tycker är mest intressant. Detta område känner jag att jag logiskt kan säga vad som är rätt och fel, fast jag inte varje gång vet hur man kan göra bilden bättre.

Don’t be afraid to get too close.
Det kan kännas som att trycka upp en kamera precis under näsan på den man ska intervjua, när bilden blir som bäst på monitor. Detta fick vi erfara vid inspelningstillfället, då vår skådespelare tyckte att kameran var på tok för nära men min känsla av vad som skulle bli bra på bild var snarare motsatsen. Att komma en person nära ger personlighet och visar fokus.

Eylines
Låta två personer i en dialog se ut att prata med varandra när samtalet är taget från två vinklar. Detta är såklart en viktig riktlinje för att få en verklighets känsla och inte en störande känsla av att personen ser på något annat en vem den pratar med. Vi tänkte filma vår film med två kameror först för att få den här eylinen i våra dialoger, men det blev för komplicerat och alla bilder togs från samma håll.

Lead your subjekt
Att skapa ”luft” i en bild är ett sätt att hjälpa publiken att förstå vad som händer. Till exempel om det är en enstaka person i bild som talar kan man med fördel lämna ”luft” i dennes ansiktsriktning. Om personen däremot hade haft mer ”luft” bakom huvudet hade det sett ut som denne var på väg ur bild, eller in i en vägg.

Förklara och reflektera kring tre av riktlinjerna kring redigeringsteknik från
A Digital
Filmmaking Handbook

Redigering kan vara slitigt så man inte känner sin egen frustration. Redigering kan vara härligt när man skapar något vackert och talande. Redigering kan vara så kul och jobbigt på samma gång att jag inte känner igen mig själv.

Drag-and-drop Editing
Denna redigerings teknik är min favorit. Man kan klicka och dra i allt och få saker dit man vill väldigt logiskt. Att använda musen i dra-och-släpp redigering(Min egen direktöversättning) brukar vara ett hjälpmedel främst i början på en redigering. Men eftersom vi i vår filmredigering inte kommit speciellt långt har jag ingen vidare erfarenhet av någon annan. Så denna är fortfarande min favorit.

JKL Editing
Att använda tangenterna JKL samt IO för att redigera är annars ett smidigt sätt som jag faktiskt inte ens viste om att de fanns. Tekniken går till så att J-tangenten spelar upp, K-tangenten pausar och L-tangenten spelar upp där markören står. Tack att vi skriver denna blogg och får lära oss sådana här användbara saker!

Insert and overwrite Editing
Denna utomordentliga teknik går ut på att man kan lägga bilder och ljud i olika lager. Man kan se det som genomskinligt papper med bilder på, det som är överst är det som prioriteras. Vi har haft god användning av den här redigeringstekniken i vår film när vi ska lägga bilder på filmen men ändå få bilden att synas i bakgrunden. Man kan även lägga på film och göra delar av den genomskinlig så att man ser den andra filmen bakom, vad man nu ska ha de till.

1 Comments:

At 5:11 AM, Blogger Unknown said...

Mycket bra - välskrivet och inspirerande!

 

Post a Comment

<< Home